Hitsiläinen tuo nallepankki pääsi yllättämään! Menin aamulla katsomaan josko tilin saldo olisi maagisesti kasvanut tai joustoluotto itsestään hiukan pienentynyt. Mulla on pakkomielle tilien ja lainojen seuraamiseen verkkopankin kautta, en tiedä onko se mitenkin yleistä mutta itse käyn verkkopankissa pari kolme kertaa päivässä. Pankin tunnuslukutaulukkovastaava on varmaan hermona kun joutuu lähettämään uuden listan noin kerran kuussa. Kohta siitä tulee joku ylimääräinen palvelumaksu. 

Verkkopankki oli muuttunut IHAN eri näköiseksi! Siellä oli hienot palkit kuvaamassa miten paljon rahaa on mihinkin mennyt kuukauden aikana jaoteltuna asumiseen, autoiluun, lainoihin ym.. ja jokaisen tilitapahtuman edellä luki mihin kategoriaan se kuuluu. Hyvä idea sinällään mutta toteutus jotenkin ontuu. Mulla oli nimittäin palkkien mukaan esimerkiks toukokuun tulot n. 5000 euroa (ei missään nimessä pidä paikkaansa!) ja menot 6000 euroa (jestas sentään! kyllä varmaan tietäisin jos olisin tuollasen summan törsännyt). Olen ihan keskipalkkainen tavistallaaja, nettopalkka 2000 euron hujakoilla ja lisätöistäkin tulot lasketaan satasissa. Päälle tulee vielä noin "minimielarit" 300 euroa kahdesta lapsesta ja lapsilisä yh-korotuksineen 316 euroa. Enkä nyt ihan noin holtiton sentään ole. Pitää tutkailla mistä ihmeestä verkkopankki nuo tiedot ynnää.

Muutenkin mulla on viha-rakkaussuhde tuohon postipankkiin. Olen ollut lapsesta saakka asiakkaana. Vaikka olen ollut suurimman osan elämää enemmän tai vähemmän peeaa, niin lainaa olen saanut aina kun olen tarvinnut (joskus olisi voinut jättää sen nostamisen väliinkin) ja asiakaspalvelu on ollut hyvää jopa erinomaista. Vaan se on vähän kurjaa että tällä hetkellä ei ole valinnanvapautta pankkien suhteen ja olen jumissa pankkini kanssa. Asuntolaina on niin pienellä marginaalilla etten saa mistään samanlaista tässä taloustilanteessa. Lasten rahastot ovat siellä ja koska niihin maksetaan yhdessä exän kanssa niin siirto vaatisi toisenkin osapuolen hyväksynnän. Puhumattakaan visakortista ja joustoluotosta sekä omasta PS-tilistä (juu sellaisenkin olen jossain vaiheessa avannut). En varmaan ole hirveän houkutteleva asiakas toiselle pankille velkoineni. PS-varmaan tosin kelpaisi.

Suuret palvelumaksut harmittaa myös! Käyttötilin kk-maksu on jo 6,40 euroa, jokaisesta lainanlyhennyksestä menee 2,50 euroa, joka kuussa Visan korkojen lisäksi menee joku ihmeellinen uusi palvelumaksu 2,40 euroa. Mistä ihmeestä sellainenkin on yhtäkkiä putkahtanut! Kuukaudessa menee siis yli 11 euroa palvelumaksuihin. Missä on ne ajat kun asiakkaalle maksettiin korkoa rahan säilyttämisestä pankissa? Itse en tosin lukeudu näiden asiakkaiden joukkoon jotka korkoa ansaitsisi saada kun ei mulla pankissa rahaa pahemmin ole.