Nyt ne saa luvan lähteä, velat nimittäin. Otin pankista lyhennysvapaata neljäksi kuukaudeksi ja tein itselleni Marttojen budjettilaskuria mukaillen omasta mielestäni järkevän budjetin koko vuodelle. Olisin myös halunnut pienentää hiukan asuntolainan kuukausierää lyhennysvapaan päättymisen jälkeen mutta siihen ei suostuttu ilman että marginaali muuttuu. Ja mun marginaali on niin pieni että siihen en anna koskea. No eipä siinä mitään, laina lyhenee rivakasti taas toukokuusta lähtien.

Ensin lähtee Visa, pilkon sen tammi- ja helmikuulle. Käyttöluotto saa lyhentyä vielä vanhaan tahtiin tammikuun kun helmikuussa (ja itse asiassa maaliskuussakin) on tiedossa isot vakuutusmaksut. Mutta käyttöluoton viimeiset rippeet on isketty säpäleiksi toukokuussa! Sitten mä taas hengitän.

Budjetin tein niin tarkaksi, että budjettipohjassa on kuukauden lopulla pari euroa jäljellä. Kaikkeen on allokoitu omat rahat, myös virkistykselle ja vapaa-ajalle, ulkona syömiselle, vakuutuksille, säästöille, vaatteille, terveydenhoitomenoille, lasten harrastuksille.. Ainoa mikä nyt tuota budjettia katsellessa tulee mieleen että autolle pitää olla jonkinmoinen korjausrahasto. Mun auto on sen verran vanha että joka ainut vuosi tulee jotain korjattavaa. *kop kop*

Budjetti näyttää että mulla pitäisi olla vuoden lopussa säästössä yli 3000 euroa! Tämä on sitä rahaa mikä on aiemmin valunut sormien välistä ties mihin! Budjetti on tehty ihan todellisten tulojen ja menojen mukaan joten uskottava se on kun tuossa taulukossa niin lukee. Tää vuosi saa myös olla no shopping -vuosi. Vaatteet käytetään loppuun, siis lähinnä omat, lapset toki kasvaa joten tasaisin väliajoin tarvitaan uutta. Josko mä vaikka oppisin hyödyntämään kirppareita paremmin. Tosin isommille lapsille sieltä löytyy vähän huonommin tavaraa ja täytyy ottaa huomioon lasten oma maku. Uusia tavaroita ei myöskään tähän huusholliin tarvita, enkä tosiaankaan tarvitse mitään sisustusrompetta.

Voitte uskoa että kivi vierähti sydämeltä, olishan mun pitänyt tehdä tämä jo aiemmin kuten ehdottelitte jo silloin syksyllä. Tuntui että olin joka kuukausi samassa tilanteessa, aina sen pari sataa miinuksella ja nyt sitä ei enää pääse tapahtumaan kunhan vaan seuraan budjettia tunnollisesti. Elämässä voi toki tapahtua mitä vaan millon vaan mutta niin ---- näillä mennään nyt. :)